Trots op Harkboot in Veenhuizen.

Zondag, 27 oktober 2019

Dank zij de inspanningen van Sportvisserij Groningen Drenthe in samenwerking met de gemeente Noordenveld is men in het centrum van Veenhuizen bezig met het opschonen van het viswater. Al een aantal jaren wordt er geklaagd over de slechte toestand van het viswater. Voor de jeugd was er geen gelegenheid meer om op een veilige plaats te vissen.

Met name door de inzet van Foppe Bergsma, bestuurslid  van de Visserijvereniging Veenhuizen is er eindelijk actie ondernomen om het water in het centrum van Veenhuizen vrij te maken van overdadige plantengroei. Eerst heeft men met een kraan de dikste planten er uit  getrokken en vervolgens is de Harkboot ingezet om het viswater verder schoon te maken. Men is begonnen met de vijvers aan de Kerklaan, om daarna verder te gaan met de 5e Wijk (Gen vd Boschweg) en het Houtplein.
Het gedeelte van het bruggetje in de 5e Wijk naar het museum en rondom het museum zijn nog niet aan de beurt. Mogelijk komt dat het volgend jaar. Dat heeft alles te maken met de financiƫn. Voor het huidige werk staan Sportvisserij Groningen Drenthe en de gemeente Noordenveld garant voor de kosten. Het wachten is nu op een bijdrage van het Rijk. Zoals u zult begrijpen is dit een kostbaar werk.
Als vereniging zijn we er heel blij mee. Als straks het water tot rust gekomen is, kan de jeugd weer veilig vissen en kunnen we ook weer jeugdwedstrijden organiseren.
De wens blijft echter dat het water ook wordt uitgebaggerd, want het is de laatste jaren erg ondiep geworden.
Het bestuur van de Visserijvereniging Veenhuizen bedankt hierbij Sportvisserij Groningen Drenthe en de gemeente Noordenveld voor hun inzet.