Ondertekening contract met PI Veenhuizen

Woensdag, 8 september 2021

Zaterdag 4 september j.l. vond de ondertekening plaats van het contract met de PI Veenhuizen door Sportvisserij Nederland, Sportvisserij Groningen Drenthe, Harkboot.nl en de HSV Veenhuizen. Het geheel werd opgeluisterd met een viswedstrijd.

Al een hele tijd geleden is men al begonnen met een nieuw re-integratie project voor (ex-) gedetineerden. Door de corona-pandemie is de start van dit project steeds vertraagd. Onze vereniging is gevraagd of wij deel zouden willen nemen om het gedeelte over het vissen te begeleiden. Daar stonden onze bestuursleden uiteraard positief tegenover.
Het doel van het project is de verbinding te leggen tussen het leven binnen en buiten de Penitentiare Inrichtingen. De hengelsport wordt daarbij ingezet voor de reÏntegratie van (ex-) gedetineerden. Het programma voorziet erin om gedetineerden vaardigheden te laten opdoen in allerlei facetten van de hengelsport en natuurbeheer en hoe ze moeten organiseren en samenwerken. Het vissen is ook een middel om tot rust en zelfoverdenking te komen. Om dat doel te bereiken heeft men een Viscommissie ingesteld. Foppe Bergsma heeft namens onze vereniging zitting genomen in die commissie.
Naast de hengelsport is er een programma dat wil bereiken dat mensen na detentie weer in de maatschappij aan de slag kunnen. Met Harkboot.nl loopt al een project waarbij mensen werkervaring kunnen opdoen. Dit bedrijf verwijdert overtollige waterplanten uit het water.

Afgelopen zaterdag 4 sep 20121 was het dan zover en konden de 5 participanten in dit project het contract ondertekenen.
Het officiële deel begon om 12 uur. De participanten werden door Nynke Gaasendam van Sportvisserij Nederland voorgesteld en mochten daarbij iets vertellen over hun deelname aan dit project. Vervolgens werden eerst de diploma’s uitgereikt door Sportvisserij Nederland aan personen van Norgerhaven die waren geslaagd voor de cursus Viscoach die ze inmiddels hadden gevolgd.

Hierna mochten de vertegenwoordigers van de participanten het contract ondertekenen, tw dhr. J Koldenhof directeur van PI Norgerhaven, dhr. J Bongers van Sportvisserij Nederland, dhr H Mensinga van Sportvisserij Groningen Drenthe, dhr L Sterk van Harkboot.nl en dhr R Bathoorn voorzitter van de HSV Veenhuizen.
Na de ondertekening kregen de 5 participanten een kunstwerk aangeboden door Gerko Brink in de vorm van een reproductie van een schilderij, gemaakt door kunstenares Miranda. Ook de aanwezige burgemeester Smid kreeg er één om op zijn kamer op te hangen. Zo zal hij steeds aan het project herinnerd worden. Hierna sprak de burgemeester zijn waardering uit voor de opzet van dit project.

Na een broodje, een hapje en een drankje was het de tijd voor de viswedstrijd. De 3 deelnemende ploegen werden voorgesteld. Vrijwilligers organisatie STEG uit Utrecht, HSV Veenhuizen en een team van gedetineerden uit de PI Norgerhaven. De wedstrijd werd ook door hen georganiseerd.
Voor onze vereniging namen Geert Greveling, Piet Woudman en Henk van Riezen deel.
Er werd gevist van 1 tot 3 uur, met voor iedereen gelijke hengels, aas en voer. Er werd geloot om de stek.
De vangsten waren matig, ondanks het fraaie weer en de prachtige locatie aan de gracht binnen de poort van PI Norgerhaven. Toch wist Piet Woudman een zeelt van 48 cm op de wal te krijgen, maar daarna was het vissen voor Piet op die plek dan ook voorbij.

Om 3 uur volgde de prijsuitreiking. STEG Utrecht werd 3e met 24 cm. Team Norgerhaven 2e met 214 cm en de HSV Veenhuizen 1e met 2cm meer, 216 cm. Zij werden beloond met een ereprijs en voor elke deelnemer een medaille.

Na diverse dankwoorden keerde iedereen ( op enkelen na uiteraard) tevreden en voldaan huiswaarts en een bijzondere ervaring rijker.

Wij bedanken de organisatoren voor deze bijzondere en prachtige dag.

Bekijk de bijbehorende foto's bij de fotoalbums op deze site.